עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

16.5.05

אנחנו בני שנה

הבלוג הזה כבר לא תינוק. הוא ילד גדול, בן שנה...

הבלוג נולד כי רציתי לראות עד כמה בלוגר תומך בכתיבה בעברית. מי היה מאמין שהוא יחזיק מעמד כל כך הרבה זמן.

שמחתי לגלות מומחים גדולים ממני לשפה העברית, ורבות מהתגובות שקוראים פירסמו באתר היו מאירות עיניים. קוראים רבים שלחו אלי שאלות בענייני עברית באימייל, אך לצערי לרוב אינני יכול למצוא את הזמן הדרוש כדי לענות תשובות מוסמכות על הנושאים השונים. הבלוג הזה חי בחריצים הקטנים של הזמן הפנוי שיש לי בין מגוון עיסוקים אחרים (כאלה שמקבלים עליהם משכורת, למשל...) אני משתדל שהבלוג יהיה מעניין ומועיל - ובמיוחד שיהיה משעשע - אבל לשאלות להן דרושה תשובה מהירה, רצוי להשתמש בפורומים השונים באינטרנט העוסקים בשפה העברית. ממה ששמעתי ישנם שם מומחים גדולים.

בתקופה האחרונה יצא לי להרהר מספר פעמים באופי הרב-לשוני של החברה בישראל. הייתי מאוד שמח לשמוע על בלוגים (בעברית או באנגלית), שדרכם אפשר יהיה להציץ לשפות הנוספות החיות בארץ ולתרבויות שהן שייכות להן. אני חושב שזו יכולה להיות דרך נפלאה לגשר במקצת על הפערים בין התרבויות השונות החיות כאן זו לצד זו.

כוונתי המקורית הייתה לעסוק בשפה העברית המדוברת בארץ, ואני מקווה לחזור לכך בקרוב. אחת הסיבות שכתבתי רבות על ביטויים בעברית שמקורם בתנ"ך ובתלמוד היא שהיכרות עם שפה היא חלק חשוב מהיכרות עם תרבות, והשפה העברית משקפת רבדים רבים ומגוונים בתרבות הישראלית והיהודית. דוברים רבים בשפה אינם מודעים למקור של ביטויים שגורים, ואני עצמי למדתי רבות כאשר חיפשתי את המקורות של הביטויים השונים.

מקורן של מילים, מאידך, מלמד שיעור חשוב על ההתפתחות של השפה בתקופות השונות, ואפילו על הרקע הגיאוגרפי שלה.

בתרבות האנגלוסקסית תופס העיסוק בשפה מקום חשוב. עיתונים רבים מקדישים מדורים לנושא, ואתרים רבים באינטרנט עוסקים בשפות לועזיות. למרות מספר מדורים מצוינים בעיתונות (במיוחד מדורו של רוביק רוזנטל במעריב), נדמה לי שבתרבות הישראלית העיסוק בשפה נדחק מסיבה כלשהי לשוליים (אולי בגלל התענוג המפוקפק הנקרא "בחינת בגרות בלשון"). שמחתי לראות במהלך השנה הקמה של מדורים חדשים ב"הארץ" שעוסקים בעברית, ולהיתקל בכמה אתרים יפים ברשת (למשל, השפה העברית והבלוג המעניין של אילן שבאמת צריך להיכנס לבלוגרול, ברגע שיהיה לי קצת זמן).
זה ממש אחלה.

אז אתם שואלים איך בלוג נולד? כמו תינוק... "נחבר שלוש מילים, נחמם על אש קטנה, ורץ מהר להביא בצל מהשכנה. מוסיף שני חרוזים, קצת פלפל, קצת מלח, מערבב שלושה כבשים וזורק קוביה של קרח (חשוב מאוד שהקרח יהיה חם)..." (במילותיו הבלתי נשכחות של יהונתן גפן)

לרגל התחלת השנה השניה לפעילות יוצאים המדורים הקבועים "מילת השבוע" ו"ביטוי השבוע" לחופשה. במקומם נעסוק בנושאים אחרים. צפו להפתעות.

3 תגובות

Blogger splintor כתב

אגב, כששומעים את השיר הזה המון פעמים (בגלל הילדים), שמים לב שאחרי שיונתן אומר שחשוב שהקרח יהיה חם, בתוך המנגינה, שומעים ברקע את יהודית רביץ מתפוצצת מצחוק ואומרת "גדול".

12:28 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

מזל טוב ליום ההולדת של הבלוג! כיף לראות בלוג שמתמיד בכתיבת תכנים טובים לאורך זמן :-)

2:18 לפנה״צ  
Blogger אהוד כתב

תודה, תודה!

4:55 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home